ac-interview-aliens.jpgSok álláskereső inkább lemond a bemutatkozás lehetőségéről, ha kiderül, Assessment Centerre hivatalos. Az okok a korábbi rossz tapasztalatokban vagy az AC elrettentő hírében keresendőek. A HR szakma mégis elkötelezett híve a módszernek és a legtöbb külföldi tulajdonú cégnél rendre használják is.

 

A módszer a II. világháború idején került kidolgozásra az angolszász országokban. Az alanyaik a speciális adottságú katonák, majd a titkosszolgálati munkaerő voltak. Az üzleti életben a hetvenes évek Amerikájában alkalmazták először. Az AC lényege, hogy a potenciális munkaerőt olyan szituációkban vizsgálja, amelyekkel találkozni fog a munkája során. Általában kiscsoportos struktúrában lejátszott munkahelyi szimulációkról van szó, melyeket gyakran egyszemélyes helyzetekkel és tesztekkel kombinálnak. Majdnem egy teljes napot vesz igénybe, amely során a részvevő valamelyest belepillanthat az adott cég hétköznapjaiba is. Párja a Development Center, melyet a későbbiekben használnak a készségek fejlesztésére a cégen belül.

Hasznos vagy pénzkidobás a cég számára?

A legtöbb cégnél hosszas átgondolás előzi meg egy AC bevezetését. A módszer ugyanis meglehetősen költséges. Vagy a külső tanácsadókat kell megfizetni vagy a saját munkatársakat elvonni a munkától. A legtöbbször azonban mindkettő teljesülni szokott. Maga az értékelés és a felkészülés is elég hosszadalmas.

A másik oldalról viszont időt spórolnak vele: egyszerre 6-10 jelöltet néznek meg több szemszögből, így objektívabb lehet a megítélés, gyorsabb és pontosabb a döntés. A feladatok a mindennapi életben is előfordulnak, így valóban kiderülhet, kihez passzolnak leginkább.

Mire számíthat a részvevő?

Az AC-re nem kell készülni-mondják gyakran a szervezők. Szerintem érdemes. Fontos tájékozódni az adott cégről, a meghirdetett munkakörökről és gyakorolni előtte az elvárt nyelvet (ha csak nem használjuk napi szinten). Érdemes legalább az adott szegmens kifejezéseit begyakorolnunk. A készségeinken túl mindenképpen a szociális, csapatban jól funkcionáló és vidám énünket mutassuk, de vigyázzunk, ne vigyük túlzásba sem.

Általában reggel teszttel szokták kezdeni a vizsgálódást. Lehet szó rövidebb személyiség- és IQ tesztről, műszaki szakmák esetében logikai tesztekről. A többi feladat szituációk eljátszásán alapszik. Az első körben a csapatmunkát nézik, pl. közös döntésre kell jutni egy adott probléma kapcsán. Szinte mindig szimulálnak egy prezentációs helyzetet is, amelyet könnyű összekötni egy feladat (lehet pl. egy kreatív vagy műszaki) kidolgozásával. Általában előállítanak egy konfliktusos szituációt is, ahol a problémamegoldó és konfliktuskezelő készségünkről kell tanúbizonyságot tennünk. Az értékelést legtöbbször még aznap közlik. Lehetséges, hogy a csapat számát is redukálják a feladatok alapján. Az AC-t egy tréner vezeti és általában 4-6 megfigyelő vesz részt rajta a munkatársak, külsősök vagy HR-esek közül.

 

Összességében az AC egy hasznos, objektív módszer, mely jól kombinálható a tesztek és interjúk sorával. Leginkább a csoportban való viselkedést és a problémamegoldást tudjuk bejósolni vele, ami kétségtelenül fontos. Azonban úgy érzem, néha eltúlozzuk a jelentőségét. Önmagában nem sokat ér, tesztekkel és személyes interjúkkal kombinálva kaphatunk megbízható benyomást a jelöltekről. Gyakran tapasztaltam, hogy ugyanazon feladatokat többféle pozícióra alkalmazzák, melyek a valóságban eltérő készségeket igényelnek. Ráadásul vannak olyan szakemberek, akik nem túl szociálisak, mégis zseniálisak a szakmájukban, hiszen a munkakörük sem igényel többet. Nekik esélyük sincsen bizonyítani a csoportos helyzetekben. Az AC ráadásul amerikai módszerként feltételez egy alapvető attitűdöt, ami hazánkban kevésbé van jelen.

A megítélése a jelöltek oldaláról sokszor negatív. Ez abból adódik, hogy általában nincs elég információja a jelentkezőknek. Érdemes ezért a cégnek pontosan tájékoztatni minden résztvevőt feltételekről és a „megpróbáltatások” pozitív oldalára felhívni a figyelmet: például hangsúlyozni, hogy ő is rengeteget tanulhat belőle magáról.  

A bejegyzés trackback címe:

https://karriercafe.blog.hu/api/trackback/id/tr285364440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.06.17. 22:46:13

Ha jól csinálják, lehet hasznos is, de amiken én eddig voltam - szervezőként és áldozatként is - nagyon vegyes képet mutattak.
Nagyon gyakran elsikkad a lényeg - pl. nyelvtudást igénylő állásra az adott nyelven nem beszélők tesztelnek...?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.06.17. 22:46:45

Ja meg
"Az AC lényege, hogy a potenciális munkaerőt olyan szituációkban vizsgálja, amelyekkel találkozni fog a munkája során. "
Gyakran semmi köze ehhez a szituációnak...

nincs_nick 2013.06.17. 23:26:52

@ColT: És többszörös áldozatként a lényeg: AC és többi hasonló dolog, akkor ér valamit, ha nincs esélyed rá készülni és nem ismered a technikát. Egyszer a HR-esek köpni nyelni nem tudtak, amikor 5 perc után átadtam egy lapot nekik, hogy "Ugye ez és ez a gyakorlat lenne még ma?".:D Aztán csak néztek, hogy bizony ezt már itthon is tanítják akár mérnököknek is.:D

afazekas 2013.06.17. 23:34:51

Hálistennek csak az egyetem után pár évig kell ilyen egész napos tortúrán részt venni. Utána máe nem nagyon.

baaz 2013.06.17. 23:49:20

@afazekas: debizonyhogy de, egy haver 39 évesen kellett, bohockodjon egy ilyen eszement centerben.

PannonBoy 2013.06.18. 00:19:35

Inkább a pályakezdő pozícióknál a meghökkentő, a közép- és felsővezető kiválasztásban régebb óta szerepet játszik.
A feladatok amúgy - belépőszinten - köszönőviszonyban sincsenek a későbbi feladatokkal. Olyan feladatok is vannak, ahol pont az a cél, hogy a másik kevésbé jól jöjjön ki belőle, ami szerintem nem etikus.
Sokszor az is gond, hogy a résztvevőnek nem adnak visszajelzést a nyújtott teljesítményről.

whale 2013.06.18. 00:56:16

De jó, hogy soha a büdös életben nem akartam olyan helyen dolgozni, ahol ilyen fasságokal szórakoztatnak. Meg "csapatépítő tréningekkel". Annyukkal építsenek csapatot. Elvégzem a munkát, ideadják a zsét, viszlát. Ha kellek még, legközelebb találkozunk. Ha nem, kinyalhatják...
Nem, nem vagyok "csapatjátékos".

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.06.18. 01:16:24

az a baj az AC-val, hogy könnyen kijátszható. Nem kell túl bonyolult guglizás, de ha már egyszer részt vettél, és tudod milyen kompetencikat néznek, akkor... előveszed a leginkább csapatjátékos énedet.. még megoldást sem kell adnod, egyszeráen csak látványosan kikéred a legmulyább kuka véleményét is, akkor te leszel a "szervező, csapatjátékos, a csapat lelke". Tetszés szerint más pozíciókat is fel kell venned. Amire figyelj: Soha, SOHA ne ugass le mást, akkor sem, ha kreténséget mond! Akkorsem, ha nyilvánvalóan elmebeteg az ötlete!

Szóval az AC csak akkor működik, ha az alanyok nem is sejtik, mit figyelnek rajtuk. Viszont annyira átlátszóan együgyüek, hogy kb 100-as IQ fölött azért lehet sejteni, hogy bizony a feladatot nem lehet megoldani, és ez a lényeg, ergo valami mást figyelnek, minthogy mennyire sikerül a feladat...

kzolika 2013.06.18. 01:31:10

Eletemben eloszor meg egyetemrol vettem reszt ilyenen egy Big Five-nal. Jo volt, felvettek. Aztan par ev mulva valami eszement otlet hatasara egy SSC-hez is elmentem ilyenre. Delutan elkuldtem oket az anyjukba a feladataikkal egyutt (a nemet nyelvi teszt olyan volt, mint egy Rigo utcai felsofok feleletvalasztos tesztje, csak a legkivetelebb vonzatokra es nyelvtani szabalyokra kerdeztek ra, mikozben az, hogy tudjuk-e a szakszavakat, -kifejezeseket, egyaltalan nem erdekelte oket). Azota se kerestek. Raadasul olyan csajjal beszeltem nap kozben a szemelyes interjun nemetul, aki a 10 perces beszelgetes kozben magyarul mondta, hogy a szakszavakat nyugodtan mondjam angolul...

mojoking77 2013.06.18. 03:22:49

@whale: Nem, tenyleg nem vagy csapatjatekos. Inkabb faraszto huszoneves troll, aki valoszinuleg eleteben nem dolgozott meg sehol... Persze, persze, tudom, nagyon mellelottel, stb, stb.....

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2013.06.18. 05:07:23

En nagyon szeretem az AC-ket, mert csak komoly cegek alkalmazzak, akik fizetik a repjegyet es a szallodat is. Altalaban rogton kiesek, igy azonnal mehetek is varost nezni!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.06.18. 06:52:00

@nincs_nick: Taps! :)

Én akkor fogtam a fejem, amikor segítenem kellett szervezni, és néztem a feladatokat, amikben nyilvánvaló hibák voltak - engem még nem azzal az eljárással vettek fel, szerencsére. A miénkben is volt hiba, de nem olyan, ami miatt simán bukhattad az egészet...

@mojoking77: Különben én sem vagyok csapatjátékos. Általában csapatban egy rakás idiótával kerül össze az ember.
Szerencsére a mostani munkahelyemen még a főnököm is jó messze van :)
A csapatépítő tréningen a kötelező jópofizástól kicsit idegenkedem. Inkább elmegyek sörözni azokkal, akiket tényleg bírok a cégnél.

@kzolika: LOL, ez is tipikus hiba :)

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.06.18. 08:00:50

Ezek az emberkísérletek arra szolgálnak, hogy az egyén isteni aspektusát elnyomják és a kollektivizmus rabigájába hajtsák. Kijelenthetjük, hogy mindeme módszerek kifinomumtságukban messze túlmutatnak a bolsevizmus és fasizmus alkotta rendszerek embertelenségén.

Nuuk 2013.06.18. 08:47:04

@Eltévelyedés: Egyetértek. Hasonlóan az átlag állásinterjúkhoz, a szervezők (tisztelet a kivételnek) maradnak a "HR 101" kiadványban lefektetett alapelveknél. Ezért ahogy írod is, baromi könnyű kijátszani egy kis tapasztalat meg guglizás után.

Elstron 2013.06.18. 08:49:11

Én hülyét kapok ettől a csapatmunka mániától. Mármint nem magától az eszmétől, azt nagyon jónak tartom, hanem ahogy megvalósul.

Ugyanis már mindenre ráhúzzák ezt. A csapatmunka szerintem azt jelenti, hogy a tagok (esetleg különböző kompetenciákkal) közösen dolgoznak egyetlen probléma megoldásán. A valóságban ez úgy néz ki, hogy van 1 projekt, azt felbontják számtalan kis részre, amin mindenki külön-külön dolgozik. Kérdezem én, hogy ez mitől csapatmunka?

Az AC is tökéletesen beleillik ebbe a vonalba. Olyan skilleket akar felmérni, amelyeket soha az életben nem fogsz használni a cégnél.

cenzuratroll bosszanto 2013.06.18. 09:02:01

@whale:

Korrekt hozzáállás.
Ha a sok idiótának tetszik, hogy apu-anyu HR-be betolt semmire sem alkalmas szemefénye nyelvtudás, és a meghirdetett pozíció követelményeinek ismerete nélkül játssza a nagymenőt nála minimum két-három szinttel képzettebb emberekkel, akkor megérdemlik.
Akinek van esze, az messze kerüli ezeket a szemeteket, és megél nélkülük is. Akinek meg csak papírja van, az szerepelgessen, erre való.

NemNick 2013.06.18. 09:22:02

"Az AC ráadásul amerikai módszerként feltételez egy alapvető attitűdöt, ami hazánkban kevésbé van jelen."

Hundertprozent igazságod vagyon...

Lehet jó, sőt, élvezetes is amúgy, félni semmiképpen nem kell tőle. A lényeg, hogy ne görcsölj rá.

NemNick 2013.06.18. 09:24:09

@whale: Te jó gyerek vagy :) - ha csakugyan sikerül ezzel a hozzáállással érvényesülnöd

NemNick 2013.06.18. 09:25:27

@sokasebi: Te is jól csinálod :))) komolyan.

Lajosforras 2013.06.18. 09:29:51

@mojoking77: mert...? én sem várom el az alkalmazottaimtól a szeressükegymástgyerekek hozzáállást, nem szervezek nekik meetingeket,főleg nem kötelező (ajánlott) jelleggel. aki tudja a dolgát és minimálisan épelméjű, az pontosan tudja,mikor kell csapatban játszani és mikor lehet egyéni megoldásokat alkalmazni. ha egy hr-es nem tudja a sokadik körben eldönteni, hogy a bent maradt jelölt alkalmas-e a munkakör betöltésére,akkor ő az alkalmatlan és ezen semmiféle ac nem tud változtatni. egyébként magyarországon szerintem a hr is csak még egy pozíció, ahol anyuapu félhülye kisgyereke ellébecolhat mindenféle szakértelem nélkül. ennél sokkal rosszabb viszont, hogy emberek sorsáról dönthet.

buday008 2013.06.18. 09:46:34

Szerencsére soha életemben ilyenen nem voltam de nem is akarok:_)) Valamilyen szinten nem sok értelmét látom. Oké biztos van előnye ideális esetben. csakhogy ma a magyar bérekért dolgozni már eleve röhelyessé teszi ezt a szitut. De ha még meg is van az ember fizetve, akkor is felesleges macera.

Egyébként olvasva az előttem levő kommenteket én arra aszociálok, hogy sokszor azért is jönnek ki kvázi hülye helyzetek, mert a HR-es azonkívül hogy felveszi a jelentkezőt (ha fel veszi), kvázi szart nem csinála cég alap tevékenységéből. Megkockáztatom hogy egy hr-es akit felvesz baromira nem biztos hogy egy aditt területnek a "szakembere" ugyanzat az éppen trendinek tűnő személyt venné fel.

Másik amit jó meglátásnak tartok hogy ez az egész álláskeresős dolog kezd egy betanult sablonos dologgá válni. Pont az egyéniség nem jön ki. Mondjuk a mai orbáni államot ismerve tudásra, innovációra egyéniségre, az 1960 as évekbeli merci gépsoron nincs szükség.:_)) Egyébként meg feltalálták már a próba meg a betanulási idő fogalmát. Az meg hogy valaki kulturáltan tud felöltözni, beszélni, valóban dolgozni akar és még gógyija is van hozzá kiderül 10 perc alatt egy beszélgetésből. Sok öntelt HR-es tevékenységét forintosítva szívesen megnézném néhány cég esetében. Arról nem is beszélve hogy ppont az ő ismerőseikkel , számukra szimpi alakokkal tömik tele sokszor a cégeket:_))

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.18. 09:48:10

Ilyenen még nem voltam, de lehet ki kéne próbálni.

f.nero 2013.06.18. 09:58:29

10 jelölt esetén 1:10-hez az esélyem.
Nyilván szívesen kiveszek ezért egy nap szabit...
Aztán a következő pályázatomnál megint...

Szerencsés esetben 10 ellőtt nap után van új állásom egy idióta cégnél.
Szerencsétlen esetben felveszik a főnök ismerősét.
Kösz szépen.

gabcigirl 2013.06.18. 09:59:18

A HR az egyik legsemmirekellőbb terület a munka világában. Gyakran közhelyes, 20-as IQ-jú ficsúrok és libák dobálják ki a kukába náluk sokkal jobban képzett és értelmesebb emberek anyagait.

Nem előítélet: munka révén gyakran vagyok kénytelen találkozni ezekkel az emberekkel.

Meridian74 2013.06.18. 10:09:23

@doggfather: dögunalom az egész... én a developmenten voltam, ami kommunikéciós tréningnek volt hazudva.

Az egészet úgy képzeld el, mint egy óvódában egy nagycsoportos foglalkozást. Ezt szó szerint értsd. De tényleg úgy értsd, ebben nem túlzok...!

Az egyik ilyen feladat az volt, hoyg pl ha a cég ahol dolgozunk, az mondjuk legyen egy teknős. Na most álljunk fel úgy, mint egy teknős - márint a csoport akik ok voltak. Aki úgy érzi, hogy ő a teknős feje, az álljon oda, ahová a teknős fejét akarjuk megformázni (mármint csoportosuljunk úgy, mintha egy teknőst rajzolnánk "térben/síkban" a szoba közepén...

Az egész nap ilyen faszságokkal telik el, halálra unod az egézet, helyett inkább szopnék az egész csoport helyett benn a remdes melóhelyen (helpdesk/support - ne feledjük, ide aztán tudnak időnként marha nagy akaratos idióták is betelefonálni), mert az legalább érdemi munkavégzés.

A legszebb az egészben, hogy kommunikatíve inkább csak leépül egy ilyne tréning után az ember, olyan agyzsibbasztóan fájdalmasan dedós az egész színvonal.

Az előadó meg nagy arccal előadja, hogy ez amerikából jött ide, ő is ott tanulta. Aha. Azt tudjuk, hogy az amerikaiak többsége egy idióta nagy seggfej, de most akkor ez kell nekünk is ide, hogy mi is idióta nagy seggfejek legyünk...

Netszamuráj 2013.06.18. 10:45:24

@mojoking77: Gondolom Te nem vagy huszonéves troll, rengeteg helyen dolgoztál, és szívesen beállsz a teknőst formázó alakzatba, mert az olyan nagyon együttműködő és csapatjátékosos (ld. Meridian74 hozzászólása). ;)

Én meg azt gondolom, hogy egy karakteres, erős, önmagában biztos személyiség elutasítja azt, amikor ilyen baromságokra akarják kényszeríteni.

Ilyeneket én is ki tudok találni:

És most akkor mindenki bégessen, hogy átérezzük a közös munka szellemét! Aki úgy érzi, hogy el tudja irányítani a csordát, az bégessen erősebben. Húha, most betoppant a farkas, de nem mutat támadási szándékot. Kérem Önöket, hogy oldják meg ezt a krízishelyzetet MOST. Felhasználhatják hozzá a nyakukba kötött kolompot, illetve egyszeri segítségként behívhatják a pásztorkutyát, de jól gondolják meg, mert csak egyszer lehet felhasználni ezt a segítséget.

xcrow · http://falevel.freeblog.hu 2013.06.18. 10:49:53

@afazekas: ez nem teljesen igaz. Amennyiben nagyon különböző munkakört, esetleg vezetői pozíciót pályázol, simán belefuthatsz 10+ év tapasztalattal is.

Zka77 2013.06.18. 10:50:05

@Wind Callman tér: azt is kijelenthetjük, hogy egy hülye troll vagy.

É2I 2013.06.18. 10:57:49

Ez a játszadozást semmi másra nem találták ki, mint az ilyet nyújtó cégek és hr-sek ingyen élésére. Bár csak csapatépítésen voltam (azon vagy húszon) mind haszontalan, értelmetlen volt. Olyan emberek mondták az okosságot, akik sose csinálták azt, amit magyaráztak. De hát így is van a mondás; van aki tudja, csinálja és van aki nem tudja, de oktatja. :P

xcrow · http://falevel.freeblog.hu 2013.06.18. 11:00:28

Egyébként ha jól csinálják, értelmes szituációkkal, feladatokkal, és értlemes visszajelzést is adnak a kiérétkelés után, akkor van értelme. És szerintem nagyon jó visszajelzéseket ad, sokat tanulhat az ember magáról. Ahogy írták már sokan, a lényeg, nem szabad rágörcsölni. Nincs jó meg rossz teljesítmény, a legjobb stratégia, ha sikerül játékként felfogni. Egyrészt ilyenkor vislekedik a legtermészetesebben az ember, a legvalóságosabb képet látják rólad (már amennyire, ugye...), és szerencsés esetben tényleg akkor választanak téged, ha te vagy a legalkalmasabb a pozícióra. Én féltem tőle, volt rossz tapasztalatom is (MS - nem, nem a Microsoft, a másik ;-)), de mikor vezetői pozíció kapcsán sikerült játékként felfogni, baromi jó eredményt értem el, élveztem is, élmény volt, és a visszajelzések nagyon oskat segítettek a későbbi munkámban is. Szóval igen, lehet et jól csinálni, lehet ez hasznos, még ha nem is ez a gyakoribb tapasztalat (sajnos)

Zka77 2013.06.18. 11:10:00

@É2I: milyen cég az, ahol a csapatépítés csak okoskodásból áll? Nálunk meglehetősen szórakoztató közös program, aztán együttzabálás, bebaszás szokott lenni. Az azért nem olyan rossz ám.

Void Bunkoid 2013.06.18. 11:15:43

Én leginkább azon vagyok elképedve, és egyre inkább elszomorodva, hogy egyre és egyre jobban lejjebb tolódik a "melós" és a "vezető" közötti vasfüggöny-határvonal (ezen azt értem, hogy ugye alapesetben egy Vezető elsősorban a pénzét, kapcsolatait, és (köz)gazdasági szakértelmét teszi bele a termelésbe, a Melós meg a technikai szaktudását (tehát mondjuk egy kerti budi építésére vetítve a cégtulaj vagy építésvezető ért a költségvetésszámoláshoz, meg elintézi hogy a leendő budi helyén legyen megfelelő erőforrás, a kőműves meg ahhoz ért, hogy az ott levő tégla és malterhalomból budi legyen, mégpedig lehetőleg abból a pénzből és annyi idő alatt, amennyit a főnök adott és mondott határidőt), - ma már lassan ilyen műszakvezetők meg "supervisorok" vagy "teamleaderek", akik néha ilyen 3-4 ember fölött "főnökök" csak is igen sokszor olyan emberek, akik végzettsége és munkatapasztalata a csoport által végzett munkához tökéletesen irreleváns, néha még - IT területen - levelezőprogramot vagy excelt sem tudnak kezelni rendesen, építőipar területén meg még egy rohadt C katos jogsival sem rendelkeznek, viszont tökéletesen vágják a legújabb forextrendeket, meg költségvetési kiskapukat.

Véleményem szerint ez nagyszerű dolog egy felsővezetőnél, a KÖZVETLEN vezetők viszont bármennyire is furán hangzik, igenis úgy értsenek az elvégzendő melóhoz, hogy jobban, mint a melósaik. Bármilyen panasz jellegű dolognál az első "eszkalációs pont" a közvetlen vezető. Ha egy akármilyen ügyfél (akár egy budiépítésnél) már ezen a szinten úgy találja, hogy dilettánsokkal van dolga, onnantól kezdve az EGÉSZ cég mint üzleti partner felejtőssé válik, lehet akármilyen bilétája meg oklevele meg iso minősítése - az ügyfélnek egyszerűen nincs kedve kontárokkal bajlódni.

elkeseredett.polgar 2013.06.18. 11:16:39

@Zka77: Lehet, hogy sokan másképpen vannak ezzel, de én az "együttzabálás, bebaszás" kombót azokkal szeretem gyakorolni, akiket emberileg, barátilag nagyra tartok és van mondanivalónk egymás számára, nem pedig "random" emberekkel, akikkel történetesen ráadásul heti 5*10 órát ülök együtt egy irodában és bár nem feltétlenül kedvelem őket, de megtanultuk elviselni egymást és együttműködni kizárólag a munka során.

Szerintem az ilyen csapatépítő f*szságokat csak a potyázók szeretik, mert a cég fizeti.

Aztán vannak olyanok (mint pl. én) akinek akkor is púp a hátán az egész, ha ingyenes, ugyanis az amúgy is kevés szabadidőmet áldozom olyan célra, aminél jóval tartalmasabban is el tudnám tölteni.

Az AC meg egy nevetséges bohóckodás.

HaKohen 2013.06.18. 11:21:23

@Netszamuráj:

"Ilyeneket én is ki tudok találni:"

Na itt van az eb elhantolva. Akik azt a sok borzalmat elkövetik, amelyekről az eddigi kommentek jó része szólt, pont ugyanolyan nyegleségeket, arcoskodásokat produkálnak, mint te itt.

Ők is úgy estek bele az egészbe, mint Pilátus a krédóba. Mert azt gondolták, hogy "Ilyeneket én is ki tudok találni". Lófaszt, hogy finom legyek és úrias.

Void Bunkoid 2013.06.18. 11:28:17

@elkeseredett.polgar: hehe, én is pont így gondolom, én egyszer fel is emlegettem, amikor egy ilyennél megkérdezték hogy de miért nem megyek, válaszoltam, hogy azért nem, mert ők a kollégáim, akikkel amúgy is heti 40-45 órát töltök. Amikor munkahelyen kívül vagyok, akkor a BARÁTAIMMAL szeretnék lenni, akiket amúgy is alig látok - persze ez nem jelenti azt, hogy a kollégáimat utálom vagy nem szeretem, de ővelük vagyok eleget így is, a többi idő jusson azoknak, akikkel nem lehetek ennyi együtt :)

É2I 2013.06.18. 11:31:29

@Zka77: Igen, az általad soroltak a valós csapatépítések. De valójában a nagyobb cégeknek eszük ágában sincs _valós_ csapatot építeni.

"Hogy is ne, még aztán tényleg egy kis stramm csapat áll össze és akkor nem lehet mindent lenyomni a torkukon!"

Ezeket csak a főnökség hívja csapatépítésnek, valójában sokszor unalmas -vagy ami még rosszabb-, gyerekes, korra, nemre megalázó feladatok sora, melyekből olyan evidenciák is kiderülnek néha, hogy a víz szobahőmérsékleten folyik.

Úgy 15 éve talán még az általad vázolt csapatépítések mentek, de ezek szépen lekoptak (lekoptatták őket) és mára már csak a fejtágítás meg a lojalitás növelése a cél.

Elijah_Baley 2013.06.18. 11:39:14

-szia, épp abap/sql/c#-programozót keresünk, lenne itt egy AC első körben..
-persze, de épp nem érek rá, esetleg szóljatok vissza, ha köll melóra is valaki az amatőr színjátszókörötök mellé
:)

esmivanhabrucespringsteenkeszitettefel 2013.06.18. 11:46:33

Nem csak jo jelolt kell ehhez, hanem jo HR-os is...Akit ha nem AC-vel vettek fel, akkor ugye, siman lehet inkompetens. ;)

Mad Mind 2013.06.18. 11:47:26

@mojoking77:
Miért kéne bírnia bárkit is a melóban? Van aki a munkáért dolgozik, van aki a pénzért. Ő a pénzért, közöd?

HaKohen 2013.06.18. 11:47:55

Hogy szaxerűbb is legyek. Három pontot látok, amiért ennyi borzalomról és hülyeségről számoltok be.

1.) A konzerv jelleg: vagyis hogy a cégek importálnak drága pénzért vagy még drágább "tanácsadókkal" máshol ki tudja talán bevált, talán nem, de legalább divatos, trendi technológiákat. Konzerveket, amelyek valamilyen idegen mentalitásra épülnek (lásd a posztot az amerikai attitűdökről), sablonként működnek (minden pontosan elő van írva, ki van dolgozva precízen).

De az egyedi szervezet, az egyedi munkacsoport, az egyedi személyiség sehol. Az mi a fene lehet? - kérdezik az alkalmazók.

2.) Trénernek, AC-szakértőnek bárki kinevezhet bárkit, és főleg bárki kinevezheti önmagát. Esetleg egy néhány napos vagy hetes gyorstalpaló után (ahol általában konzervek alkalmazását tanítják).

Közben egy hozzáértő valódi tréner elvégez mondjuk egy négy féléves posztgrad szakot vagy egy profi trénercég hosszadalmas és alapos, ámde költséges tanfolyamát. Na és még szerez némi szakmai gyakorlatot (jó csapatban!) néhány éven, esetleg évtizeden keresztül. (Ezek valódi, itthoni példák!)

3.) Legalább fél évszázada bebizonyították ellenőrzött (sok országban végzett) kutatásokkal , hogy a valamilyen szakmára, pályára, munkakörre való ALKALMASSÁG egy dolog - az abbani tényleges BEVÁLÁS pedig egészen más dolog. Hogy jó magyar szóval jelezzem: nincs szignifikáns kapcsolat a kettő között. És ez az AC-re éppúgy érvényes, mint éppen a leendő pedagógushallgatók mostanában nyomatott felvételi alkalmasságvizsgálatára.

Na abba is hagyom, mert a téma bonyolult, nem kommentre való szövegeket igényel.

Ha rosszindulatú vagyok, elfogadom néhány fenti kommentelő álláspontját, miszerint az orbitális faszság párosul az agresszív arroganciával és a korrupcióval.

Ha jóindulatú vagyok, akkor azt mondom, hogy a képzetlenség, gyakorlatlanság, szervilizmus, önteltség, önkritikátlanság, gondolkodás nélküli divatkövetés párosul a minden áron való megfelelni és tenni akarással.

A végeredmény szempontjából mindegy is.

elkeseredett.polgar 2013.06.18. 11:58:57

AC-vel kizárólag droidokat vesznek fel, ezért bár kaptam ilyenre meghívást pályafutásom elején, mindig visszautasítottam. Mégis mára vezető pozícióban dolgozom úgy, hogy soha egy AC-n nem vettem részt játékosként, megfigyelőként viszont sajnos kétszer is volt alkalmam rá.

Ha a teamwork, meg az együttműködési készség a fontos, akkor akinek magas szintű a munkamorálja, és presztízs értékű a szakmája, az a cél érdekében mindenképp keményen összefog a másikkal.

Gondoljatok egy orvosi konzíliumra, ahol egy egymást először látó onkológus, sebész és fül-orr gégész dolgozik egy probléma megoldásán.
(És vonatkoztassunk el a sokszor bírált magyar egészségügytől, általánosságban dobtam fel a szitut.)

Szerintetek hogy venné ki magát, ha ezeket a neves szakembereket elküldenék 1 hétre "óvodás foglalkozásokra", hogy növekedjen az együttműködési készségük vagy eleve ez alapján vennék fel őket?

Felháborodnának (joggal), hogy ők nem óvodások.

Hogy ha meg már a felvételüknél is szaktudás helyett ez lenne az elsődleges priorítás, hogy bizonyos szituációkban hogyan viselkednek? Rossz belegondolni is...

Szerencsére a VALÓDI tudást igényló szakmákban még nem látszik annyira elterjedni az AC nevű fas*ság, reméljük, ez így is marad és gyorsan kikopik a divatból ez a HR humbug.

whale 2013.06.18. 12:27:48

@mojoking77: Ha a nickedben a 77 a születési éved, 5 évvel vagyok idősebb nálad...:DD

whale 2013.06.18. 12:30:24

@elkeseredett.polgar: +1 Kikopni sajnos nem fog, már 15 éve is ez volt a kiválasztás Csomolungmája, vallásos áhítattal beszéltek róla a seggfejek.

whale 2013.06.18. 12:31:52

@HaKohen: Magam sem mondhattam volna szebben.:D

whale 2013.06.18. 12:40:25

@NemNick: Annyi a titok, hogy jónak kell lenni. És akkor keresnek. Sőt egy idő után azt is megengedheted magadnak, hogy ne vállalj el minden szart.

HaKohen 2013.06.18. 12:56:58

@elkeseredett.polgar:

Az AC-ről és a csapatépítő tréningekről lásd a tied feletti kommentemet - láthatod, hogy mi a véleményem.

De a pult másik oldaláról is lehet méretes ökörségeket mondani óriási arccal. Például mint te:

"...akinek magas szintű a munkamorálja, és presztízs értékű a szakmája, az a cél érdekében mindenképp keményen összefog a másikkal."

Na és akinek nem magas a munkamorálja vagy nem presztizs értékű a szakmája? Az dögöljön meg? Vagy a cége dögöljön meg?

Az meg hogy a cél érdekében keményen összefog - na hát ezt a baromságot hívják jó magyar szóval voluntarizmusnak. Mi van ha nem fog össze?

Attól, hogy szarul (is) csinálnak bizonyos alkalmazásokat, programokat, nem jelenti hogy nincs is értelme az egésznek.

Az együttműködési szándék buktatóiról, feltételeiről, létrehozásának módszereiról könyvek százait, ha nem ezreit írták a világon - és nem kutyaütők.

Az észosztás és tutimegmondás nem elég hozzá. Mondom ezt néhány tucat hazai szervezet és néhány ezer együttműködésre ítélt egyén és csapat ismeretében.

És akkor még a politikáról nem is szóltam. Ott házalj a szövegeddel.

elkeseredett.polgar 2013.06.18. 13:18:39

@HaKohen: Na, akkor nézzük.

"Na és akinek nem magas a munkamorálja vagy nem presztizs értékű a szakmája? Az dögöljön meg? Vagy a cége dögöljön meg?
"

Aki betanított szellemi munkásként tevékenykedik (igen, ezzel a derogatív kifejezéssel illetem), azt nem AC-n lehet kiválasztani a leghatékonyabban és a csapatépítő tréningek sem garantálják a lojalítását, együttműködési készségét.

Ami garantálja, az a cégen (legyen ez bármilyen cég) belüli MEGBECSÜLTSÉG (értsd: nem éreztetni a "droiddal", hogy egy pillanatok alatt pótolható fogaskerék, még akkor sem, ha tényleg az) és az ANYAGI MOTIVÁCIÓ.

Ennyi. Többet ér, hidd el, mint az évi kétszeri 3 napos bohóckodás, amit motivációs vagy csapatépítő tréningnek neveznek és a cég fizeti, de a potyalesők kivételével mindenki utálja, mint a sz*rt.

"Az meg hogy a cél érdekében keményen összefog - na hát ezt a baromságot hívják jó magyar szóval voluntarizmusnak. Mi van ha nem fog össze?"

Ha nem fog össze, akkor nem eléggé motivált vagyis előző pontomban mondottakhoz visszatérve vagy nincs kellően MEGBECSÜLVE vagy ANYAGILAG KOMPENZÁLVA. Ha meg mindkettő megvan, akkor meg kell válni tőle, mert nem jó szakember.

"Az együttműködési szándék buktatóiról, feltételeiről, létrehozásának módszereiról könyvek százait, ha nem ezreit írták a világon - és nem kutyaütők."

Igen, erre egy jövedelmező iparág épült, ami nem jelenti azt, hogy egy fabatkát is érnének azok a tanulmányok és könyvek. Fektess be ilyen kiadványokba, aztán próbáld 20 év múlva eladni egy antikváriumban.:DDD

Csak egy példa: a múlt század elején ezerszám jelentek meg könyvek a "szellemidézés rejtelmeiről", tudnék linkeket adni, hogy nem csupán ponyva szinten, hanem nagyon is a "tudományos" elit(ma már pszeudotudományosnak mondanánk) részéről is.

Az 1960-as években meg a globális jégkorszakról. Komoly tudományos publikációkról beszélünk, itt is tudok linket adni.

Nem csengett még ugyan teljesen le (legalábbis a szellemidézés nem, mert mostanában a globális jégkorszak helyett az ellenkezője, a globális felmelegedés ismét olyan trendi téma, amire nagy kutatási pénzeket lehet szerezni, ezért aztán sok "tekintélyes" tudós foglalkozik vele, publikálnak is bőven), de rájöttek, hogy marhaság és kiment a divatból.

Szóval hagyjuk azt, hogy aminek komoly szakirodalma van, az a jövő próbáját kiálló, komoly dolognak is bizonyul majd...:D

Elijah_Baley 2013.06.18. 13:20:22

@elkeseredett.polgar: azért a teljes képhez hozzátartozik, h az amerikai cégek szeretik az AC-t, és az amerikaiak kultúrájába ez sokkal szervesebben beleillik mint a miénkbe.
megkockáztatom, az elvetemültebbek még szeretik is, akár megfigyelőként, akár aktív résztvevőként a dolgot :)

elkeseredett.polgar 2013.06.18. 13:27:55

@De gustibusaut bene, aut nihil: Ehhez nyilván nem fér kétség. :)
De ettől ezt még nem biztos, hogy hazai viszonyokra való adaptálás nélkül át kellene venni...

Elijah_Baley 2013.06.18. 13:46:21

@elkeseredett.polgar: szerintem jó dolog az AC egy bizonyos munkakörnél, ahol sok a jelentkező de nincsenek konkrét elvárások, csak általános készségeket várnak el, pl, ügyfélszolgálat.
ha valamilyen meghatározott feladatra keresnek, akkor szűrjenek szakmai ismeretre, ne arra, h mennyire tudok szerepjátékokban felszabadultan mosolyogni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.06.18. 13:59:54

@buday008: A HR-es mellett ül általában az adott terület vezetője az interjún.
Kérdés inkább az, hogy a HR-es minek van ott akkor.

@Void Bunkoid: Vannak igazságok abban, amit írsz...
Én is IT cégnél vagyok, és vannak olyan főnökök, akik teljesen hülyék szakmailag.
Persze, neki nem kell tudnia, mi hogy működik - persze, csak amikor valamit emiatt nem fog fel, akkor leginkább a HR-est kérdezném meg, hogy miért nem lehetett valaki olyat felvenni, akinek a vezetői kompetenciái mellett van olyan ismerete, ami a cég profiljába vág, és hasznos lehet neki a munkájában? Ha már a cég hatékonysága a kérdéses?

Globetrotter2014 2013.06.18. 14:01:29

Vicces kommenteket olvasni HRes poszhoz :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.06.18. 14:08:29

@gabcigirl: Hallod... nekem már akkor végem van, ha a sztereotiip szőke HR-es csaj rám ír... Azt is megkérdezném amúgy a szintén HR-es főnökétől, hogy pl. miért neki ad olyan projekteket, amikhez
- nem ért
- engem kell vele zaklatnia...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.06.18. 14:12:49

@cenzuratroll bosszanto: Akkor már másnak is feltűnt, hogy a felvett emberek és a követelmények sokszor köszönő viszonban sincsenek egymással? :D

Netszamuráj 2013.06.18. 14:23:59

@HaKohen:

Nu, ez volt egy eredeti, profi által kitalált feladat:

"ha a cég ahol dolgozunk, az mondjuk legyen egy teknős. Na most álljunk fel úgy, mint egy teknős - márint a csoport akik ok voltak. Aki úgy érzi, hogy ő a teknős feje, az álljon oda, ahová a teknős fejét akarjuk megformázni (mármint csoportosuljunk úgy, mintha egy teknőst rajzolnánk "térben/síkban" a szoba közepén..."

Erre írtam, hogy ilyet én is ki tudok találni, és leírtam egy másik nyilvánvaló baromságot. Erre írtad, hogy "Akik azt a sok borzalmat elkövetik, amelyekről az eddigi kommentek jó része szólt, pont ugyanolyan nyegleségeket, arcoskodásokat produkálnak, mint te itt."

Most nem teljesen értem, hogy mit nem értesz. Kritizáltam egy baromságot, úgy, hogy magam is írtam egy baromságot.

Most ebből Te azt a következtetést vontad le, hogy én tényleg azt hiszem, hogy ki tudok találni egy ilyen módszert? Ezért arcoskodok?

Ember, neked most azonnal szabadságra kell menned, szerintem te valamit túl komolyan veszel. ;)

KarrierCafé 2013.06.18. 17:43:11

@ColT: Sajnos nekem is hasonlóak a tapasztalataim résztvevői oldalról :-(

KarrierCafé 2013.06.18. 17:44:49

@afazekas: Igen a leggyakoribb a pályakezdő pozícióknál, de volt már, hogy tapasztaltabb munkaerőt is kellett AC-re küldenem

KarrierCafé 2013.06.18. 17:50:46

@Lajosforras: szerintem is max 2-3 interjúból el lehet dönteni, hogy megfelel-e a jelölt. Ismerek olyan cégeket, ahol 6-7 kör is van AC-vel együtt

KarrierCafé 2013.06.18. 18:04:57

@ColT: Ez lenne a legjobb megoldás, de sajnos kevés az olyan IT-s, aki HR-esként végzi, mert a két oldal kompetenciája ritkán van meg egy emberben

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.06.18. 18:10:34

@KarrierCafé: Nem kell, hogy az legyen... Fogalma legyen már az alapokról...

HaKohen 2013.06.18. 19:11:05

@Netszamuráj:

Jó, igazad van, és elnézést kérek. Nem a véleményemért, hanem hogy elhagyott a humorérzékem, amit főbenjáró bűnnek tartok.

Abban nincs vitánk, hogy baromságok vannak. Kontárok és sarlatánok is vannak, úgy mint minden szakmában.

De azért mert valaki részt vesz egy AC-n és 4-5 csapatépítő tréningen és utána elkezd fikázni minden hasonló módszert az indokolatlan általánosítás bűnébe esve - nos az nem érdemel tőlem kíméletet, ha éppen elhagy a humorérzékem. (Ez persze nem csak neked szól.)

És a nevezett személy ettől a részvételtől még nem fog érteni az adott területhez és módszerhez. Ezért azt gondolom, hogy ne ossza az észt olyan témában, amihez nem ért. Én sem merem építészeknek megmondani, hogy milyen hidat építsenek vagy urológussebészeknek megmondani, hogy milyen eljárással vegyenek ki egy vesekövet. Még akkor sem, ha már jártam hídon és ha van vesekövem (nincs, de ez melléxál).

Szóval egyezzünk ki abban, hogy részemről sorry, mert nem olvastam el figyelmesen a kommentedet (és még az iróniaméterem sem működött). Viszont ismerd el, hogy te sem olvastad el figyelmesen az én 11:47:55-kor ideírt kommentemet.

Béke veled. És áldjon az AC-k és a csapatépítő tréningek istene!

HaKohen 2013.06.18. 19:30:50

@elkeseredett.polgar:

Szerintem te ott állsz egy cső egyik végén, és a másik végén látsz valamit, amiről halvány gőzöd sincs, mert nem értesz hozzá. Azt hiszed, hogy az a teljes valóság, és ezerrel osztod az észt.

Tudom, hogy Dunát és Missisipit lehet rekeszteni az általad idézett minimum jó szándékúan tudatlan, de maximum szélhámos könyvekkel, de én nem ezekről beszéltem, mert némi rendszerezett ismeret és gyakorlati tapasztalat alapján meg tudom különböztetni őket azoktól, amelyek valóban kiállták az idő próbáját.

Hirtelenjében a humánerőforrás-fejlesztés területén: McClelland teljesítmény- és hatalmi motivációs elméletét, McGregor x-y modelljét, vagy kissé távolabb Allport előítélet-könyvét említhetem. És akár a Pfeiffer-féle Handbookok kb. 30 éves sorát. Az előbbiek több, mint hat (6) évtizede jelentek meg - és ma is élnek vagy újraéledtek. No és még sok más, amelyek tényleg kiállták a próbát.

Az meg nekem nem érv, hogy te mit gondolsz a saját egyedi és szubjektív tapasztalataid alapján végtelen magabiztossággal olyan dolgokról, amelyek még hozzáértők szerint is bonyolultak és nem fekete/fehérek.

Ha tényleg érdekel egy árnyaltabb és a jelenlegi rémes helyzetet megmagyarázni próbáló vélemény, akkor szíveskedjél elolvasni ma 11:47:55-kor beírt kommentemet.

Persze ha képtelen vagy kimozdulni saját rögeszméidből, akkor egy szót sem szóltam.

Lajosforras 2013.06.18. 20:51:00

@KarrierCafé: na igen. a felkészültségre,alkalmasságra koncentrálva kb. 2 óra alatt eldől,képes-e a feladat ellátására. az emberi oldal is lehet rendben,de a lényeg nem jön le,csak stresszhelyzetben.

afazekas 2013.06.19. 00:26:06

@baaz: 39 évesen valószínűleg jobb állásról van szó, amiért már szivesebben bohóckodik az ember.

Az a dühítő, amikor informatikus pályakezdőként, amikor amúgy is vagy 30 interjún kell részt venni belefutsz egy ilyen időpazarlásba tudatlanul.
süti beállítások módosítása